اخبار و مقالات گروه تبلیغاتی دورال

تاثیر تبلیغات بر مردم

تاثیر تبلیغات بر مردم

تبلیغات در شهر‌ها سابقه طولانی دارد در حقیقت از زمانی که انسان توانست تولید و فروش انجام دهد تبلیغ هم شروع شد. روش تبلیغ در گذر زمان همراه با پیشرفت تکنولوژی گسترده تر و بزرگ تر شد به طوری که اکنون یک صنعت جدا گانه محسوب می‌شود که تولیدات صنعتی دیگری را درگیر خود کرده است.

چرا تبلیغ کنیم؟

امروزه در هر شغلی افراد متعددی هستند که مایل هستند فروش و درآمد خوبی داشته باشند. بازار هدف بعضی از مشاغل دولت‌ها و سازمان‌ها هستند که خیلی نیازی به تبلیغ ندارند اما امروزه نود درصد مشاغل تولیداتی، برای عموم جامعه دارند به گونه که بازار هدف آن‌ها می‌تواند همه مردم باشد.

تاثیر تبلیغات
 

شاید بپرسید در ابتدا محصول چگونه معرفی می‌شود؟
هر محصول یا خدماتی که برای اولین بار به وجود می‌آید، خاص است و مورد توجه قرار می‌گیرد. چون یک محصول منحصر به فرداست و فعلا رقیبی ندارد. بنابراین با یک معرفی مردمی‌ از طریق اخبار و روزنامه‌ها و تولیدی‌ها مورد توجه همه قرار خواهد گرفت و شاید تا مدت‌ها نیاز به تبلیغ نداشته باشد. اما زمانی که همین محصول توسط مردم کار آفرینان و تولید کننده گان دیگر باز آفرینی شد تعدد تولید کنندگان و فروشندگان بیشتر می‌شود پس باید در دنیای رقابت باهم شرکت کنند.
هرچند هنوز محصولات و خدماتی هستند که به دلیل اولین بودن، بدون نیاز به تبلیغ طرفداران خود را دارند. اما امروزه اکثر محصولات و فروش‌ها انحصاری و در دست دولت‌ها یا افراد خاص نیست و شرکت‌های خصوصی زیادی می‌توانند محصول یا کالا یا خدماتی را بعد از معرفی تولید اجرا و در بازار ارائه دهند.

تاثیر روانی تبلیغ بر مردم

تبلیغ می‌تواند ذهن خواننده یا شنونده را تحریک کند و این با توجه به نوع تبلیغ می‌تواند بلند مدت یا کوتاه مدت باشد می‌تواند تاثیر بر عوام یا خواص بگذارد به عنوان مثال بیلبورد‌های خیابان‌ها خلاصه و سریع است و می‌تواند در مدت زمان کم به عنوان مثال در حال رد شدن با ماشین یا پشت چراغ قرمز توجه بیننده را جلب کند.
 

خاصیت اصلی تبلیغ جلب توجه کردن است.

انواع تبلیغات

همانطور که گفته شد تبلیغات سابقه طولانی دارد از زمانی که انسان تولید را شروع کرد، به صورت شفاهی تبلیغ می‌کرد سپس با ابداع خط و همگانی شدن سواد خواندن به صورت نوشتاری بعد از کشف برق و پیشرفت‌های دیگر تکنولوزی که به آن وابسته است این صنعت جای خود در بین مشاغل و مردم باز کرد.

انواع تبلیغات را در ادامه برسی می‌کنیم.

تبلیغات بصری

تبلیغ بصری قدیمی‌ترین نوع تبلیغ است که شامل سه بخش است.
1.    نوشتاری
2.    تصویری 
3.    نوشتاری و تصویری

چاپ دورال

نوشتاری و متنی

این روش تبلیغ اولین و پر کاربردترین راه تبلیغ است به این دلیل که می‌توان آن را هم روی محصول انجام داد هم بر روری ساختمان و محل فروش نصب کرد و هم به صورت‌های دیگر در محل عبور مردم.
امروزه اکثر مردم سواد خواندن دارند و می‌توانند متوجه تبلیغ شوند. اما تبلیغ نوشتاری صرفا یک متن ساده نیست. باید بتوان با علم روانشناسی یا جامعه شناسی با انتخاب کلمه و محتوای مناسب مخاطب را تحت تاثیر قرار داد به عنوان مثال استفاده از کلمات بهترین، بزرگترین یا کلمات با معنی و خاص می تواند در ذهن مخاطب جایی بگیرد.
همچنین در متن استفاده از جمله‌های خلاصه یا سوالی می تواند توجه مخاطب را جلب کند. حتما نمونه های این جمله ها را در بیلبوردها دیده اید، به عنوان مثال:
آیا دندان سفید می خواهید؟
آیا به پوست خوداهمیت می دهید؟
بنابر این متن تبلیغ نیاز به اطلاعات و آگاهی در علوم زیر دارد:
•    ادبیات
•    روانشناسی کلمات
•    جامعه شناسی و فرهنگ
•    اخبار روز و اختراعات جدید

تبلیغات تصویری

تبلیغات دیداری یا بصری هم با پیشرفت تکنولوژی ارتقا پیدا کرد به عنوان مثال صنعت چاپ، دوربین عکاسی و کامپیوتر روی آن موثر بوده‌اند.

در تبلیغ بصری علاوه بر متن که می تواند اطلاعات محصول یا فروشگاه به طور خلاصه باشد تصویر به صورت عکس یا لوگو و طراحی خاص، ارائه می‌شود.

این موضوع خود یک علم به نام گرافیک است. در دنیای پر رقابت امروز نکات تخصصی آن هم باید رعایت شود. بنابراین یک تبلیغ خوب تصویری شامل موارد زیر می‌شود:

·        تنوع رنگ و‌ هارمونی

·        خانا بودن متن و خلاصه نویسی

·        استفاده از المان‌های جذاب متنی و عکس

·        خاص بودن در حالت و جنس بستر یا سطح

·        طراحی و تصویر سازی‌های خلاقانه

·        وجود لوگو

این نوع تبلیغ عوام پسند و پر طرفدار است و در هر دوره با پیشرفت تکنولوژی دچار تحول شده به نوعی در هر دوره نو و خاص می‌شود. به همین دلیل هنوز مورد توجه کاسبین می‌باشد.

تاثیر رنگ در تبلیغ‌های بصری از دید روانشناسی

رنگ‌ها به شدت مورد توجه مردم هستند. در دنیای پر از دود و ماشینی امروزی چشم مردم تشنه رنگ می شود. علاوه بر این رنگ می تواند دنیایی از تنوع و طرح را بسازد که خود می‌تواند وجه تمایز از برند یا محصول شود.
وجود تابلوها و تصاویر رنگارنگ در بیلبوردها و کارت ها می تواند شهر را هم زیباتر و جذاب تر کند. زیبایی خود باعث جلب توجه می‌شود.

تابلو سردر در مشهد
 

انواع تبلیغات بصری
انواع آن درکاربرد شامل موارد زیر می‌شود:
کاغذی: در اندازه‌های مختلف ماند کارت ویزیت تراکت استیکر و چاپ بر روی محصولات و...
فلکسی: روی بیلبورد‌ها تابلو‌های سردر محیط کسب کار
نوری: به وسیله لامپ‌های نئونی یا LED برای تبلیغ در شب استفاده می شود.
برجسته: ترکیب نور و حروف برجسته مانند استیل یا پلکس ابتدا برای شرکت‌های بزرگ بود اما امروزه همگانی شده است.

تبلیغات شفاهی و شنیداری

این سبک تبلیغ از زمان ابداع رادیو شروع شد و امروزه همچنان ادامه دارد. این تبلیغ‌ها با آواز شعر و ریتم آهنگ همراه است و نیازی نیست حتما فرد آن را بخواند در حال انجام کار هم می‌تواد مطلب را متوجه شود بنا براین طرفداران خاص خودش را دارد. حتما شما هم تبلیغ شنیداری در اتومبیل‌ها شنیده‌اید.

تبلیغات صوتی و تصوری (متحرک)

تبلیغات صوتی تصویری بعد از اختراع دوربین فیلمبرداری و تلوزیون شکل گرفت و پس از آن با ساخت کامپیوتر به شکل انیمشن و تیزر شکل نویی به خود گرفت.
این روش به نوعی هم مزیت‌های بصری را دارد هم صوتی گاهی می تواند بیننده را میخکوب کند. بنا براین نیاز است بیننده وقت کافی را داشته باشد که هم ببیند هم بشنود.
تبلیغات متحرک صوتی تصویری، ابتدا حضورش در دنیای تبلیغات بسیار مورد توجه بود اما امروزه توجه مخاطبین به همه تبلیغات متعادل شده است.

فایل های پیوست