اخبار و مقالات گروه تبلیغاتی دورال

دستگاه لیزر غیر فلزات

دستگاه لیزر غیر فلزات

دستگاه لیزر غیر فلزات یکی از پیشرفته ترین دستگاه‌ها برای برش غیر فلزات است. امروزه اکثر صنایع، تولیدی دکوراسیون داخلی و‌... با گسترش تقاضا از طرف مشتریان در تمام حوزه‌ها در تلاش هستند تا با ارائه باکیفیت ترین، زیباترین و به روزترین طرح‌ها و متریال‌ها گوی سبقت را از رقیبان خود بگیرند.
از طرف دیگر متریال‌های جدید نیز در تولید دکوراسیون داخلی، صنایع، لوازم خانگی، پوشاک و‌... وارد شده است و نیروی انسانی را با مشکل مواجه کرده است. در نتیجه اجرای طرح و نقشه روی حجم زیادی از کالا با استفاده از نیروی انسانی ظرافت، نظم و یکنواختی را حین کار کاهش ‌می‌دهد.

کاربرد دستگاه لیزر غیر فلزات

برش و حکاکی با ظرافت زیاد بر روی بعضی متریال‌ها مانند پلکسی گلاس، چوب و‌... تا حدودی غیر ممکن ‌می‌باشد.
البته برای دنیای علم و تکنولوژی هیچ گونه بن بستی وجود ندارد. همزمان با ابداع و ساخت متریال‌های مختلف و تغییر ذائقه افراد به استفاده از طرح‌ها و متریال‌های مدرن دستگاه‌های پیشرفته ای نیز اختراع شدند. این دستگاه‌ها طرح و نقش مورد نظر را روی غیر فلزات و فلزات پیاده ‌می‌کنند. 
از محبوبترین دستگاه‌ها در حوزه برش و حکاکی بر روی غیر فلزات، دستگاه لیزر غیر فلزات ‌می‌باشد. که در صنایع و مشاغل زیر کاربرد دارد:
•    تابلو سازی‌ها: برای برش پلکسی، طلق در تابلوهای حروف پلکسی
•    منبت کاری‌ها: برای طراحی جعبه و تزئینات
•    برشه‌های ریز کاغذ و مقوا و کارتن: برای طراحی کارت ویزیت چوبی
•    کابینت سازی ها: حکاکی و برش mdf
•    کیف سازی: برش چرم مصنوعی و طراحی روی چرم طبیعی
•    پارچه: پارچه و نمد
•    پزشکی: درمان اختلالات چشم و ضایعات پوستی و برش‌های جراحی
•    و..

دستگاه لیزر پلکسی

دقت دستگاه لیزر غیر فلزات

لیزر غیر فلزات به دستگاهی اطلاق ‌می‌شود که با استفاده از تکنولوژی لیزر برش و حکاکی را بر روی انواع متریال‌های غیر فلزی انجام ‌می‌دهد. دستگاه لیزر غیر فلزات در صنایع مختلف تولیدی بسیار مورد توجه و استقبال قرار گرفته است. عملکرد آن در همه متریال‌های غیر فلزی یکسان است.

شیوه اجرا 

کار دستگاه از طریق نرم افزار اتوکد انجام ‌می‌شود. کسانی که با نرم افزار اتوکد کار کرده اند و حرفه ای هستند طرح و نقش مورد نظر را طراحی کرده و به دستگاه لیزر غیر فلزات ارسال می‌نمایند. به وسیله رایانه طرح مورد نظر به دستگاه لیزر غیر فلزات انتقال داده ‌می‌شود، سپس دستگاه طرح مورد نظر را بر روی متریال اجرا ‌می‌کند.
البته برای هر جنسی دستگاه برش لیزر مخصوص ساخته شده است که از لحاظ ابعاد، وزن، سرعت حکاکی و برش، ویژگی‌های مکانیکی، توان خروجی لیزر و‌... تفاوت‌های ملموسی دارند.

عملکرد لیزر

عملکرد این دستگاه به این صورت است که در برخورد برق با ولتاژ بالا به ماده‌ای که از ترکیب چند گاز تشکیل شده است فوتون‌های ماده به روش پرتو‌های همسو آزاد ‌می‌‌شوند که قدرت بالایی دارند. به رشته نوری ایجاد شده لیزر (laser) ‌می‌گویند.

گاز CO2

دستگاه لیزر غیر فلزات که CO2 نامیده ‌می‌شود بر پایه مخلوط گاز کربن است. البته از گاز‌های نیتروژن و هیدروژن نیز در مخلوط گاز دی‌اکسید کربن استفاده ‌می‌شود. دستگاه لیزر CO2 به عنوان CNC نیز شناخته ‌می‌‌شود.
اجزای دستگاه لیزر غیر فلزات CO2
این دستگاه مانند دستگاه CNC می باشد که علاوه بر بخش مکانیکی و لیزر، توسط کامپیوتر از یک کنترلرگر منطقی پیشرفته استفاده می‌شود.

کنترلگر

هماهنگ کردن حرکات دستگاه با دستور‌های برنامه ریزی شده با کنترلر دستگاه است که به آن مغز متفکر دستگاه نیز گفته ‌می‌شود. این کنترلگر دارای منطق عددی می‌باشد سه قسمت را در دستگاه با هم هماهنگ ‌می‌کند:
1.    سیستم مکانیک 
2.    سیستم الکترونیک 
3.    سیستم اپتیک 
در هنگام برش یا حکاکی دستگاه هیچ گونه تماسی با سطح ندارد و اشعه لیزر کار خود را انجام ‌می‌دهد.

نرم افزار مربوطه

از نرم افزار اتوکد (Auto cad) و کِرِل (Corel draw) در همکاری با این دستگاه استفاده ‌می‌شود. این دو نرم افزار هماهنگی بسیار بالایی با دستگاه لیزر غیر فلزات CO2 دارد. دستگاه داده‌های طرح مورد نظر را می‌گیرد و برش را با نهایت دقت و ظرافت انجام ‌می‌شود.

آینه ها
در این دستگاه سه آینه وجود دارد. آینه‌ها پرتوی به وجود آمده را روی سطح مورد نظر هدایت ‌می‌کنند و در مرحله آخر پرتو از یک عدسی عبور کرده و در نقطه کانونی قطع ‌می‌شود. دستگاه شروع به کار ‌می‌کند و یک حرارت متمرکز به صورت رشته نوری (لیزر) ایجاد خواهد کرد.

تسمه

هماهنگی بین مراحل بالا به وسیله کنترل دستگاه انجام ‌می‌شود. در دستگاه لیزر غیر فلزات CO2 از یک تسمه تایم استفاده ‌می‌شود، زیرا در این دستگاه تماس فیزیکی وجود ندارد. استپ ‌موتور نیروی زیادی را منتقل نمی‌کند ولی تسمه تایم دقت و سرعت را بالا ‌می‌برد.

سیستم هدایت

برای برش و حکاکی به چند صورت انجام ‌می‌شود: 
•    ریل دایره ای 
•    ریل مربعی
•    ریل غلطکی

در دستگاه لیزر غیر فلزات CO2 برای هدایت بازو‌ها و اهرم‌هایی که اشعه را هدایت ‌می‌کند از سیستم ریل غلطکی و مربعی استفاده ‌می‌شود.

انواع دستگاه لیزر غیر فلزات

دو نوع دستگاه لیزر غیر فلزات و فلزات وجود دارد:

دستگاه لیزر فایبر
 این دستگاه بیشتر برای برش غیر فلزات و فلزات است که بیشتر برای برش فلز در صنایع مختلف استفاده ‌می‌شود.

لیزر CO2 در پزشکی

این دستگاه مخصوص برش لیزر غیر فلزات طراحی و ساخته شده است و طول موج های متفاوت و قابل کنترلی دارد به همین دلیل امروزه در پزشکی هم مورد استفاده قرار می گیرد به عنوان مثال لیزر چشم، لیزر پوست بدن برای لیزر رفع لک و... حتی امروزه برش‌ پوست برای عمل های جراحی و زیبایی این نوع لیزر را بکار می‌برند.

عمل لیزر چشم

مزایا

دستگاه لیزر CO2 در صنایع مختلف از این دستگاه استفاده ‌می‌شود و همین نکته دلیلی بر محبوبیت آن در سراسر دنیا است، زیرا با استفاده از یک دستگاه ‌می‌توان در تولید چند نوع کالا همزمان فعال بود.
•    تنوع کاربرد استفاده در اشیاه: با استفاده از دستگاه لیزر غیر فلزات ‌می‌توان بر روی متریال‌های مختلف برش یا حکاکی را انجام داد
•    طراحی برجسته یا سه بعدی: هیچ محدودیتی در استفاده از دستگاه وجود ندارد. و کاملا دست انسان باز است تا هر نوع طرح و نقشه را از سطحی تا سه بعدی اجرا کند
•    مقرون به صرفه: استهلاک دستگاه با گذشت زمان بسیار کم است، همچنین از لحاظ اقتصادی بسیار مقرون به صرفه ‌می‌باشد. 
•    کاهش هزینه: از دستگاه لیزر غیر فلزات CO2 برای ساخت قطعات بزرگ بدون نیاز به قالب استفاده ‌می‌شود در نتیجه باعث کاهش هزینه‌ها در روند تولید ‌می‌شود.
•    دقت ظرافت بسیار بالا: این دستگاه لیزر قادر است نقوش بسیار ریز سنتی، مدرن و هندسی را با جزئیات بسیار ریز یا در ابعاد بسیار بزرگ بدون کمترین خطا در زمان کم انجام دهد. میزان خطای آن یک دهم میلیمتر است.

 

فایل های پیوست