اخبار و مقالات گروه تبلیغاتی دورال

دستگاه چاپ بنر؛ پیشرفته ترین تکنولوژی چاپ

دستگاه چاپ بنر؛ پیشرفته ترین تکنولوژی چاپ

دستگاه چاپ بنر تحولی عظیم در صنعت چاپ در سطح جهان ایجاد کرد. در طول هزاران سال گذشته اتفاقات و اختراعات بسیاری در زندگی بشر رخ داده است که موجب شده است روند زندگی بشر دچار تغییرات گسترده ای شود، مانند انقلاب صنعتی، اختراع برق و‌‌...‌‌.

 اختراع دستگاه چاپ در نوع خود به طور رسمی‌و صنعتی یکی از مهمترین اختراعات بشر ‌می‌باشد.

تاریخچه

اختراع دستگاه چاپ در نوع خود به طور رسمی‌و صنعتی یکی از مهمترین اختراعات بشر ‌می‌باشد. فردی به نام یوهانس گوتنبرگ این دستگاه را در سال 1439 میلادی اختراع کرد. اختراعی منحصر به فرد بود که آن را به دیگران معرفی کرد. نسل اولیه دستگاه‌‌های چاپ آنقدر دقیق و باکیفیت نبودند. نسل اولیه ماشین‌‌های چاپ ماشین سربی نام داشتند که در چاپخانه‌‌ها از آن استفاده ‌می‌شد.
با گذر زمان و پیشرفت علم و تکنولوژی در زمینه‌‌های مختلف این صنعت نیز مدام دچار تغییر شد. ورژن‌‌های جدید این دستگاه با قابلیت‌های بی نظیر و منحصر به فرد مدام روانه بازار ‌می‌شدند و بازار را در اختیار خود قرار ‌می‌دادند.
قرن 15 میلادی آغاز تحولات گسترده در صنعت چاپ است. ماشین‌‌های فلزی و مکانیکی با قابلیت‌‌های ویژه به مرور جایگزین دستگاه‌‌های چاپ چوبی و‌‌... شدند. در قرن 20 دستگاهی به نام چت پرینتر وارد بازار شد که کار کردن با آن بسیار راحت تر بود.

دستگاه چاپ بنر فلکسی

تاریخ ورود دستگاه درایران

در زمان سلطنت قاجار اولین دستگاه چاپ وارد ایران شد، در نتیجه اولین چاپخانه راه اندازی شد. استفاده از دستگاه چاپ در ایران تحت تاثیر تحولات اروپا و جهان قرار ‌می‌گرفت و همزمان با تحولات جهان پیشرفت‌‌های قابل ملاحظه ای داشته و دارد.

دستگاه چاپ بنر چیست؟

دستگاه چاپ بنر یک دستگاه مدرن با تکنولوژی روز است که بسیار پیشرفته تر از یک پرینتر معمولی ‌می‌باشد. دستگاه چاپ بنر با عرض و طول بسیار بزرگتر از یک پرینتر معمولی قابلیت چاپ بر روی انواع ابزار 
تبلیغات مانند فلکس، بنر، چرم مصنوعی، پارچه آهار دار سوزنی و‌‌... را دارد. کارکرد آن به صورت جوهر افشانی بر روی میدیا ‌می‌باشد.

انواع دستگاه چاپ بنر

دستگاه چاپ بنر به دو دسته تقسیم ‌می‌شود: 
دستگاه outdoor
دستگاه indoor

چاپگر‌‌های خارجی و داخلی نام دارند.

دستگاه outdoor

این دستگاه چاپ بنر یک پرینتر بزرگ و عریض است. علاوه بر این به دلیل جوهر‌‌های شیمیای آن مخصوص چاپ برای فضای خارجی (outdoor) طراحی و ساخته شده است.

کاربرد

بیشتر برای رنگ آمیزی بیلبرد‌‌های خارجی و اتوبوس‌‌ها و شیشه مغازه ها و چاپ کاغذ دیواری که در حجم بالا چاپ می شود و نیازی به حضور انسان نیست، استفاده ‌می‌شود. کاربرد دستگاه outdoor به دلیل ضرر نوع جوهر آن برای ریه انسان، در مشاغل کم است.
 

دستگاه indoor

جوهر دستگاه چاپ دیجیتال Indoor، بدون بو است بنا بر این مناسب محیط‌‌های بسته ‌می‌باشد. همچنین کیفیت و سرعت چاپ این مدل بیشتر است.

کاربرد

کار برد این دستگاه در صنعت تبلیغات شامل زیر است:
پوسترها، استندهای تبلیغاتی، کارهای هنری، چاپ کوند، چاپ فتوگلاسه، چاپ بوم، چاپ پی وی سی، چاپ پاپ آپ، چاپ رول آپ، کانتر. 
برای مقاومت بیشتر محصولاتی که از این دستگاه استفاده ‌می‌کنند ‌می‌توان لایه‌ای لمینتی روی آن اضافه کرد تا مقاومت در مقابل آب هوا و ثبات رنگ را بالابرد.

ابعاد دستگاه چاپ بنر

دستگاه چاپ بنر از نظر وزن، برد، نوع هد، ابعاد و‌‌... دسته بندی ‌می‌شود. قابلیت چاپ در اندازه‌‌های متنوع با کیفیت‌‌های متفاوت را دارد.
دستگاه می‌تواند در ابعاد 150-180-220-250-320 -500 و 800 سانتیمتر ‌چاپ کند.
جوهر‌‌هایی که برای چاپ بنر استفاده ‌می‌شود شامل: 
•    یووی 
•    سالونت 
•    اکوسالونت

معرفی قطعات دستگاه چاپ بنر

دستگاه چاپ بنر از قطعات مختلف تشکیل شده است که کیفیت و قیمت آن‌‌ها به عملکرد هر یک از قطعات بستگی دارد.

هد دستگاه

به اتاقک‌‌هایی ‌می‌گویند که از جوهر و نازل‌‌های کوچک تشکیل شده است که جوهر افشان نیز نام دارند. کار اصلی آن پاشش جوهر روی بنر است، بنری که با توجه به درخواست مشتری در ابعاد و کیفیت‌‌های مختلف چاپ ‌می‌شود. هد دستگاه تماس مستقیم با بنر ندارد. سایز پاشش (یعنی فاصله نقاط گذاری) هد اگر بزرگتر باشد سرعت چاپ بیشتر است ولی کیفیت آن پایین ‌می‌آید. اگر سایز پاشش جوهر کوچک باشد کیفیت چاپ بسیار بالا خواهد بود اما سرعت آن کمتر است.
دو روش برای اسپری جوهر وجود دارد: 
1.    روش حرارتی
2.    روش اپیزود

برد در دستگاه چاپ بنر

مهمترین قسمت دستگاه چاپ بنر است که کنترل دستگاه به وسیله چند برد دیگر (برد دیسپلی، برد اینفراد، برد کنترلر، برد سر هد، برد رول بازکن) انجام ‌می‌شود.
همه دستورات چاپی و حرکتی توسط رایانه و به وسیله نرم افزار مخصوص صادر ‌می‌شود. برد در دستگاه‌‌های چاپ با یکدیگر تفاوت دارند.
در ایران دو برد بیشترین کاربرد را دارد:

ست برد ByHx

شامل یک عدد مین‌برد دوقلو یا ساده، یک عدد کریج برد، کابل هد و سوکت سایز کوچک سرهد ‌می‌باشد.

ست برد umc

شامل یک مین برد، کابل هد، یک کریج برد، اینترفیس است.

ساب تانک دمپر

مخزنی ثانویه است که برای ذخیره مرکب و تامین آن طراحی شده است. این مخزن مرکب را به هد ‌می‌رساند. درب آن یک سنسور حساس دارد. زمانی که سه چهارم از ظرفیت مرکب پر شود دستور قطع را به کریج برد ‌می‌فرستند و زمانی که میزان مرکب به یک دوم برسد دوباره پیام ارسال کرده و مرکب وارد ساب تانک دمپر ‌می‌شود.

منبع تغذیه در دستگاه چاپ بنر

برق مستقیم ای سی را به ولتاژ و جریان مورد نظر برای چاپ دستگاه تبدیل ‌می‌کند.

پمپ فیلتر مرکب

شامل یک ورودی و یک خروجی است که رنگ را تسویه می‌کند.

کریج

کریج حرکت خود را روی نوار اینکودر انجام ‌می‌دهد که باید ارتفاع از قبل تنظیم شود. 
از دیگر قطعات مهم دستگاه چاپ بنر شامل مین برد، مگنت هوا، پمپ مرکب، تسمه پولی، انواع کلید دستگاه، کابل هد فلت و سنسور‌‌ها را ‌می‌توان نام برد.

روش کار دستگاه چاپ بنر

برای این که دستگاه چاپ بنر شروع به کار کند باید دمای محیط مناسب باشد. اگر هوا سرد باشد باید محیط و هد دستگاه را گرم کرد تا بتوان از هیتر دستگاه استفاده کرد. طرح مورد نظر توسط یک طراح یا گرافیست آماده می‌شود.
سپس اپراتور فایل طرح مورد نظر را به نرم ‌افزار ریپ دستگاه ‌می‌فرستد. پَس ریپ طرح یا نوشته مورد نظر را به کد تبدیل ‌می‌کند تا برای دستگاه قابل اجرا شود و به قابلیت چاپ بنر برسد. کریج بعد از آغاز عملیات چاپ اولین حرکت افقی را استارت ‌می‌زند، پَس خط اول را چاپ ‌می‌کند.
کریج می‌توانند پَس دوم را در برگشت چاپ کند و یا بدون چاپ به محل شروع اول رسیده و پَس دوم را چاپ کند.

نوع چاپ

بنر در دو نوع چاپ و تولید ‌می‌شوند:
1.    بنر بدون چسب 
2.    بنر چسبنده

 بنر بر اساس نوع کاربرد بسیار متنوع است. در حوزه تبلیغات، بیلبورد‌‌های شهری، پارچه نویسی و طرح‌‌هایی متنوع ‌می‌توان طرح مورد نظر را به دستگاه چاپ بنر داد. در نتیجه هیچ محدودیتی برای چاپ انواع بنر وجود ندارد. برای مثال در حوزه کسب و کار و تبلیغات بی نهایت طرح‌‌های رنگی، بسیار متنوع و باکیفیت را ‌می‌توان چاپ کرد.
دستگاه چاپ بنر با عرض 250 و 320 سانتیمتر را چاپ می‌کند و بیشتر بنر‌‌های در این ابعاد طراحی و چاپ ‌می‌شوند.

دستگاه تمام اتوماتیک چاپ فلکسی
 

شرکت‌‌های مطرح سازنده دستگاه چاپ 

برند‌‌ها و شرکت‌‌های مطرح دنیا در تولید دستگاه چاپ بنر به شرح زیر ‌می‌باشند: 
•    کونیکا 
•    استار فایر 
•    اسپکترا 
•    سیکو 
•    اپسون

فایل های پیوست